Aan de onstuimige groei van boodschappen- en maaltijdbezorging is een eind gekomen in 2022. De bezorgmarkt groeide dit jaar met 4,6 procent naar een omzet van 7,9 miljard euro. In 2021 en 2020 bedroeg die groei nog respectievelijk 29 en 52 procent. Dat blijkt uit het FSIN Dossier Delivery 2022 van het FoodService Instituut Nederland. In 2023 zal de totale bezorgmarkt nog maar met 4,3 procent toenemen.
Vooral de groei van maaltijdbezorging is na het einde van de coronamaatregelen (begin 2022) tot stilstand gekomen. De heropening van de horeca zorgde voor maaltijdbezorgers voor een flinke terugval in het aantal bestellingen. De terugval in het volume werd deels gecompenseerd door prijsstijgingen.
In de tweede helft van 2022 drukten de economische terugval en de sterke daling van het consumentenvertrouwen het aantal bestellingen. Een schrijnend gebrek aan bezorgers belemmert bezorgketens bovendien steeds meer om voluit te draaien. Per saldo daalt de omzet van maaltijdbezorging in 2022 met 4,1 procent naar 3,3 miljard.
In 2023 blijft de omzetgroei van maaltijdbezorging naar verwachting steken op minder dan 1 procent, mede doordat Nederland begin 2022 nog te maken had met beperkende coronamaatregelen en er in die eerste maanden van het jaar nog relatief veel werd besteld.
Delivery Foodretail boekte in 2022 nog een aanzienlijke groei van 12,1 procent naar 4,6 miljard, maar ook hier is sprake van een afvlakking. In 2020 (+61%) en 2021 (+33%) was de groei veel sterker. Net als maaltijdbezorgers kregen ook boodschappenbezorgers in 2022 te maken met een samenleving die ‘heropende’ na corona, waardoor consumenten weer ‘ouderwets’ naar de supermarkt gingen.
De groei komt vooral van pure online-spelers, zoals Picnic en Crisp. Ook de onstuimige ontwikkeling van flitsbezorging droeg bij aan de groei in dit segment. 2022 is het eerste jaar dat flitsbezorgers een heel jaar actief zijn in Nederland. De bezorgomzet van traditionele supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Plus et cetera) bleef in 2022 nagenoeg gelijk.