E-commerceplatform Shopify rapporteert een toename van 17 procent in gegenereerd handelsvolume stijgende brutowinst. Over de reorganisatie houdt het de lippen op elkaar.
Want afgelopen week verschenen er weer berichten dat Shopify stilletjes nog een ontslagronde zou hebben doorgevoerd om zijn kostenpeil terug te dringen. In mei van dit jaar kreeg twintig procent van het personeel al zijn congé en daar zou nu nog een onbekend aantal zijn bijgekomen.
Bij de publicatie van de kwartaalcijfers gisterenavond werd er echter met geen woord gerept over deze ontwikkeling. Daar lijkt het overwegend financieel goed weer. In een enkele passage hint de leiding aan het rumoer achter de schermen. “We komen in de buurt van de nieuwe vorm van Shopify”, aldus Harley Finkelstein, President bij het bedrijf.
De reorganisatie vindt plaats omdat het bedrijf in de coronaperiode te ruim werd opgetuigd om de groei in e-commerce te kunnen opvangen. De riem wordt met het oog op de toekomst weer aangetrokken. Daarom baren de kwartaalcijfers geen enorme zorgen voor aandeelhouders. Nabeurs bewoog het aandeel nog geen procent in de min.
Gebruikers, webwinkeliers, van het platform genereerden in de drie maanden tot juli voor 55 miljard dollar aan handel. Dat is zeventien procent meer dan vorig jaar. Bijna zestig procent van die transacties werd afgerekend met Shopify’s eigen betaalsystemen. Winkeliers plugden dus geen externe psp’s in.
Shopify zelf realiseerde een omzet van 1,7 miljard dollar, oftewel: 31 procent meer dan een jaar geleden.
De brutowinst steeg met 27 procent tot 835 miljoen dollar. De vrije kasstroom kwam uit op 97 miljoen.