Reisaanbieders misleiden consumenten op grote schaal met lokkertjes. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 83 procent van de reizen die de Consumentenbond bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. De Consumentenbond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt de ACM in te grijpen.
De Consumentenbond controleerde 300 aanbiedingen op de sites van twaalf grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, de VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Het ging daarbij om verblijven in Nederlandse bungalowparken, wintersportvakanties met eigen vervoer, campingreizen, verre rondreizen en zonvakanties.
Er rammelt veel aan de aanbiedingen, zegt de Consumentenbond. Reizen blijken helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding. Die verzwegen kosten, zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 tot 462 euro per vakantie.
D-reizen adverteerde bijvoorbeeld met een reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal 450 euro, maar dit bedrag verdubbelde uiteindelijk. En bij de VakantieDiscounter explodeerde de totale reissom van een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken van 286 naar 3520 euro. Stip Reizen bood zelfs een Fly & Drive Andalusië aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen.
De twaalf reisorganisaties erkennen de onderzoeksresultaten en beloven beterschap. Maar Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. Daar waarschuwen ze amper voor en bovendien blijken die prijzen vaak ook nog eens alleen te gelden voor vertrek vanaf buitenlandse luchthavens. Daarom is de Consumentenbond tegen deze vier reisorganisaties een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie.
De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.