Reclamecookies werken niet meer op één procent van de Chrome-browsers vanaf begin 2024. Tegen het einde van het jaar verdwijnt alle ondersteuning daarvoor en schakelt Google over op een ander reclamesysteem.
In een update aan de markt maakte de techreus gisteren bekend hoe de uitfasering van ondersteuning van 3rd party cookies eruit ziet. Concreet houdt dat in, dat adverteerders geen persoonlijke gegevens van Chrome-gebruikers meer kunnen uitlezen voor reclamedoeleinden.
In een klein deel van de browsers wordt de ondersteuning voor 3rd party cookies ter voorbereiding uitgeschakeld. Techniekleveranciers kunnen wennen, Google krijgt een beeld van zijn nieuwe Chrome-wereld die eind 2024 honderd procent praktijk wordt.
Het doel is om over te stappen op een nieuw reclamesysteem. Dat alternatief wordt vanaf juli 2023 richting alle Chrome-gebruikers. Dat systeem is een set API’s, technische koppelingen. Daarmee wordt attributie reporting mogelijk en het serveren van persoonlijke relevante advertenties op basis van iemands gedrag en interessegebieden. De data die via de API’s naar buiten gaat, ligt versleuteld in de browser. Niet op Googles servers.
De reclame-API’s heten FLEDGE en Topics.
Adverteerders en hun technologieleveranciers hebben vanaf de zomer een kleine anderhalf jaar om hun organisatie in te richten op het verdwijnen van third party cookies. Tot op heden konden ze daarmee het gedrag van internetgebruikers volgen. Met die gegevens maken ze gebruikersprofielen voor reclamedoeleinden. Gebruikers en wetgevers pikken dat niet meer. Daar zijn browsers niet voor gemaakt. Bovendien geeft het Google vanwege zijn dominante marktaandeel met Chrome een enorm concurrentievoordeel.
De support voor third party cookies in Chrome vindt plaats in de tweede helft van 2024.
Dit plan is ontwikkeld in overleg met de Britse Competition and Markets Authority (CMA), zo lichtte Google in zijn verklaring gisterenmiddag toe. Het punt daarbij is wel, dat de Britse mededingingsautoriteit er niet dezelfde regels op nahoudt als de Europese. Sinds Brexit lopen die twee parallel aan elkaar. De EU lijkt wat strenger in de leer dan de Britten wat privacy betreft.
Het ziet er niet naar uit dat andere browsermakers Googles systeem gaan overnemen. Standaardenorganisatie W3C ziet er namelijk helemaal niets in. “Dit is geen goede toevoeging aan het web, want surfgedrag moet niet worden blootgesteld aan API’s”, aldus Apples Anne van Kesteren begin dit jaar. Een poging van Google tot discussie over Fledge komt helemaal niet van de grond. De markt, de overige 36 procent marktaandeel onder webbrowsers, wil er niets van weten.
*) Foto door Arthur Osipyan, op Unsplash