De Nederlandse kledingfabrikant G-Star gaat internationaal mooie sier maken met een couturestuk dat door een AI-computer is ontwerpen en gefabriceerd door mensen.
Het ontwerpteam van G-Star uit Amsterdam liet AI-model Midjourney in totaal twaalf unieke ontwerpen genereren. Modellen van het modemerk zelf lagen niet aan de basis hiervan. De computer ontwierp kledingsets die passen bij de stel van G-Star op grond van gerichte prompts, ‘bouwopdrachten’.
Met de digitale modellen in de hand koos het ontwerpteam één digitaal ontwerp dat tot in detail en met de hand fysiek is gerealiseerd (foto), de zogeheten ‘AI Denim Cape’.
De cape zal de aankomende tijd als couturestuk te zien zijn op de rode loper en in editorial shoots. Daarnaast zal het design vanaf het tweede kwartaal van dit jaar in fysieke winkels van G-Star worden tentoongesteld. Als publiekslokkertje. De eerste plaats waar de cape te zien zal zijn, is in de flagshipstore in Antwerpen nabij de Meir.
G-Star bewandelde een jaar geleden een conceptueel tegenovergestelde weg. Toen werd digitale kleding ontworpen en gemaakt die materialiseerde in een digitale leefomgeving, toen populair aangeduid met de term metaverse. De unieke sets liggen nog steeds opgeslagen in een blockchain en zijn als NFT te koop. Die kosten nu 32 euro per stuk en worden amper nog verhandeld.
Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.
Cookie instellingen
Werken met Midjourney is geen technisch hoogstandje. Het geldt als eenvoudiger en laagdrempeliger dan ChatGPT. Gebruikers hoeven geen aparte software te downloaden of draaien. Ze hoeven enkel lid te worden van een bepaalde Discord-server en via die chatserver Midjourney te instrueren. Een forum als Reddit staat vol met dit soort beeld. Een recent voorbeeld dat voor roering zorgde is deze schijnbare foto van de paus met een hippe winterjas (‘papal puffer parka‘). Die bleek echter door computer gegenereerd.