[Emerce TV] Patagonia wil zijn reparatiediensten verder uitbreiden

Er zijn genoeg goede redenen voor merken om hun reparatiemogelijkheden radicaal uit te breiden. Van het stimuleren van bewuste consumptie tot meer klantbetrokkenheid. Dit eenvoudige toegangspunt tot circulaire strategie is nog nooit zo cruciaal en relevant geweest als nu, zegt Willem Swager (Director Of Finance And Operations EMEA van Patagonia) in de videocollectie Sustainable Commerce.
Het outdoorbedrijf staat bekend om zijn milieubewustzijn. Het begon met het gebruik van materialen die minder schade berokkenden aan de natuur. Inmiddels biedt het bedrijf gratis reparatiediensten aan voor zijn klanten, ongeacht de leeftijd van het product en worden campagnes gevoerd als Don’t buy this jacket om gedragsverandering te bewerkstelligen.
Patagonia kwam vorig jaar in het nieuws doordat de oprichter zijn bedrijf aan enkele goede doelen schonk. De opbrengsten moeten de strijd tegen de klimaatverandering helpen financieren.
Pentagonia wil zijn reparatiediensten verder uitbreiden, legt Swager uit. bij het United Repair Centre in Amsterdam repareert een klein team sinds vorig jaar iedere maand 3 tot 500 kledingstukken van Patagonia en Scotch & Soda. Ook andere merken kunnen zich aansluiten.
In een grote open ruimte werken voormalige vluchtelingen en ouderen vlijtig aan de reparatie van kledingstukken. Drie tot vijfhonderd kledingstukken worden er per maand gerepareerd.
Het bedrijf heeft als doel om het aantal reparaties in Europa de komende drie jaar te verhogen naar 100.000. Dat is zes keer meer dan wat het nu doet. In de VS doet Patagonia dit al veel langer, en daar is het aanbod nog wel veel groter dan in Europa. “Natuurlijk is het niet zo dat we met pakweg 8000 reparaties de planeet kunnen redden, maar het is een begin.”
Maar Swager vindt ook dat de consument zich meer bewust moet zijn van wat hij of zij koopt. Ten eerste door goed te kijken naar het potentiële hergebruik. “In sommige kleding worden verschillende soorten polyester door elkaar gebruikt, dat maakt het lastig om te hergebruiken. Ten tweede door consumenten bij de checkout nog eens de vraag te stellen of ze de aankoop goed hebben overwogen.
De video If it’s broke, fix it, waarom je je moet aansluiten bij de reparatiebeweging kun je na registratie gratis bekijken.

Lees hier het bericht