Het Chinese merk OPPO besloot vijf jaar geleden om de Europese markt op te gaan, een uitdaging die niet makkelijk leek met gevestigde namen als Apple en Samsung. Door zich te verbinden aan grote sportevenementen als het grand slam tennistoernooi Roland Garros of een voetbalclub als FC Barcelona wist het merk zijn naamsbekendheid te vergroten. “We zijn nu de derde speler in Nederland,” vertelt verkoopdirecteur Marc Van Den Dool bij Emerce TV.
OPPO is een grote speler in China met ruim 40.000 werknemers wereldwijd en een niet onaanzienlijke R&D afdeling. “We hebben veel innovatieve technologie, van onwijs snel kunnen opladen tot camera’s die in het donker goed presteren”.
Maar die technologie onder de aandacht brengen is nog een behoorlijke uitdaging, zo moet Van Den Dool. toegeven Toch besloot het merk gelijk sponsor te worden van grote sportmerken als Wimbledon, FC Barcelona Roland Carros en Lamborgini, met als achterliggende gedachte om met een Big Bang nieuwe markten te kunnen betreden. “Sport is iets positiefs in het leven van mensen en er spreekt ambitie uit.”
Voor Nederland koos OPPO voor een een sponsorcontract met FC Utrecht. “We wilden ook lokale sport ondersteunen. We hadden voor een grotere club kunnen kiezen, maar dat kan polariserend uitpakken.”
De aanpak is volgens Van Der Dool gelukt. “In alle landen zien we de naamsbekendheid toenemen, maar dan ben je er nog niet. Mensen kennen het merk dan wel, maar dat wil nog niet zeggen dat ze je product gelijk kopen. Om die reden koopt OPPO doelbewust reclame in rond sportfestiviteiten waarin bijvoorbeeld de smartphones worden belicht.”
Maar zelfs als je sponsor wordt van de Champions League betekent niet dat de verkopen meteen omhoog schieten. “Wees reëel in je verwachtingen, dit heeft tijd nodig.”
De video Wat gebeurt er als een hightech merk en traditionele sport elkaar ontmoeten? kan na registratie gratis worden bekeken.
Geruchten dat Oppo zich uit Nederland zou terugtrekken worden door het bedrijf stellig ontkend.