Supermarktketen PLUS verwacht dat het omzetaandeel van het online kanaal nog zeker kan en moet verdubbelen voor 2030.
Na de integratie van de Coop-winkels, die nog gaande is, is PLUS de nummer drie supermarktketen met fysieke winkels van Nederland. “De consolidatieslag blijft nog wel even gaan. Niet alle partijen kunnen retail met online goed doen”, aldus directeur E-commerce Stephan Bosman in een interview op Emerce TV.
Bosman constateert dat het online kanaal nu zes à zeven procent bijdraagt aan de totale verkoopsom. Natuurlijke ontwikkelingen en gerichte investeringen moeten dat aandeel rond 2030 naar ergens tussen de dertien en zeventien procent brengen.
De directeur is een van de gasten voor de videocollectie ‘Innovation in Retail‘ die Emerce aanstaande donderdag 29 juni publiceert.
PLUS is wat zijn digitale aanbod betreft geen karrentrekker. Het aanschouwt eerder welke technische en digitale mogelijkheden bestaan en zoekt wat past bij zijn organisatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat online orders vanuit de supermarkten zelf worden verzorgd en niet vanuit een centraal distributiecentrum.
“Je moet de ondernemers meenemen in het omnichannel businessmodel. Ja, de marges zijn kleiner en het is arbeidsintensiever, maar hoort erbij.” De klant verwacht het van zijn lokale super. “Het gros heeft nu omarmd.”
Het supermarktbedrijf is nagenoeg landelijk dekkend actief. Enkel in Amsterdam en delen van Noord-Holland is het niet echt een bekende verschijning. Bosman ziet het als een uitdaging om ooit PLUS in Amsterdam op te kaart te zetten, maar dan louter als een online merk.
Verder bespreekt de directeur E-commerce kort zaken als data en media monetisation, ‘flitsbezorgen’, het idee om een receptendatabase te koppelen met de shoppingapp en headless CMS’en.