Duurzaam ondernemen, met milieu en mensen in het achterhoofd, moet in het DNA van organisaties beklonken zijn. “Een KPI waar iedereen aan moet werken”, zegt Anke Fransen van Hunkemöller.
Fransen is Sustainability Manager bij de lingeriewinkelketen en deelnemer aan een paneldiscussie op Emerce TV. Het panel is onderdeel van een reeks van tien video’s over duurzaamheid in e-commerce die morgen verschijnen. Ze zijn gratis te bekijken.
Duurzaam werken is geen automatisme, niet iets dat een bedrijf als vanzelfsprekend doet. Ze legt uit: “Consumenten willen wel, maar willen of kunnen producten soms niet altijd betalen. Mensen willen wel, maar willen er geen dingen voor laten. Dat is het dilemma.
Duurzaam geproduceerde goederen zijn duurder, maar dat betekent niet dat dat alle klanten afschrikt. Het werkt ook omgekeerd. “Klanten vereenzelvigen zich meer met merken die de goede kant op gaan.” Betere producten zijn ook aantrekkelijker.
Vanuit de bedrijfsstrategie gezien, moet het management de duurzaamheidsinspanningen dragen. Bij Hunkemöller houdt dat in de toekomst in, dat toeleveranciers hierin worden meegenomen. Dat houdt in: op het gemeenschappelijke doel samenwerken met leveranciers en data met elkaar delen.
Eenzelfde geluid laat William Jansen van Salesforce horen. Zijn werkgever ontwikkelde Net Zero Cloud als benchmark voor zichzelf. “Nu geven we het aan klanten om zich te ijken aan de wereld. Ze gebruiken dit voor auditing en reporting.”
De paneldiscussie van Emerce TV brengt drie professionals aan tafel met elk hun eigen relevante achtergronden en perspectieven. Ze vertellen hoe duurzaamheid in de praktijk leeft en onderdeel van hun organisaties zijn.
Managing director Jan Willem Koch van Hallmark in Europa: “Het gaat over meer dan alleen grondstoffen en klimaat. Inclusiviteit telt ook en zit in het hart van ons bedrijf.” Vanuit de missie vertaalt: “Eenzaamheid tegengaan. Duurzaamheid is een hygiënefactor.”
*) De videocollectie Sustainable Commerce staat vanaf vandaag live en is na registratie gratis te bekijken. Dit zijn de sessies die op het programma staan. Er staan dit jaar nog zeker veertien nieuwe collecties voor Emerce TV ingepland.