[Emerce TV] ‘Bij de Grand Prix draait alles om beleving’

“De hele beleving rond de Grand Prix moet goed zijn, dus ook de vraag: hoe kom je er?”. Teun Verheij werkt als zelfstandig marketeer en is partner bij SportVibes SportMarketing, een van de drie initiatiefnemers (naast naast TIG Sports en Circuit Zandvoort) achter de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Vanuit die rol is hij verantwoordelijk voor alle marketing, communicatie en media (beleving) van de Dutch Grand Prix. Hij is een van de gasten van Emerce Digital Sport 2023, een nieuwe verzameling video’s van Emerce TV die donderdag 30 maart live gaat.
Sport wordt steeds spannender: nieuwe technieken stellen het publiek in staat om de wedstrijd van intenser mee te maken dan ooit tevoren. Clubs en merken verbinden zich steeds makkelijker met de supporters. Daarover spreken onder meer Tanja Dik, CEO van de Johan Cruijff ArenA. Jasper Saeijs van Team Jumbo-Visma, Marc van den Dool van OPPO en Corné Dubelaar, oprichter Team Gullit, Triple & Team Gullit.
De Grand Prix van Nederland (ook bekend als de Heineken Grote Prijs van Nederland en Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix) is een race uit de Formule 1 die tussen 1952 en 1985 dertig maal in Zandvoort gehouden werd. Na een afwezigheid van 35 jaar zou de wedstrijd in 2020 terugkeren op Circuit Zandvoort, maar vanwege de coronacrisis in Nederland werd dit uitgesteld tot 2021.
Het was een samenloop van omstandigheden die leidde tot de terugkeer van de Grand Prix, vertelt Verheij. “Het circuit in Zandvoort kreeg een nieuwe eigenaar en we hadden Max Verstappen die zijn eerste stappen binnen de Formule 1 aan het zetten was en de wereld verbaasde met zijn enorme talent. Heel veel mensen in Nederland raakten geïnteresseerd in Formule 1 races en werden fan van Max Verstappen.”

Van meet af aan werd besloten om niet een webwinkel op te tuigen om kaarten te verkopen, maar om een preregistratie te organiseren, waardoor geïnteresseerden vanuit een database (van CM.com) op de hoogte konden worden gehouden van de ontwikkeling. Dat bleek achteraf een verstandig besluit, “want we kregen veel meer vragen dan we konden bijbenen en hebben de klantondersteuning voor een belangrijk deel kunnen automatiseren.”
De Grand Prix wil de komende jaren nog meer inzetten op beleving. “We hebben ons voortdurend afgevraagd hoe we waarde konden toevoegen, ook wat betreft de toegankelijkheid.”
Om van Formule 1 een ‘once in a lifetime’ ervaring te maken wil de Grand Prix rond augustus een platform lanceren waar alle mediaverslaggeving (van TikTok tot CNN) wordt gebundeld ‘om dat ultieme gevoel van gaafheif nog eens te beleven’.
Foto Shutterstock
De video De Formule 1 Heineken Dutch GP is als geen ander kan na registratie gratis worden bekeken.

Lees hier het bericht