Emerce Fashion TV: ‘Merken kunnen niet meer binnen de landsgrenzen blijven’

Fashionmerken zijn verschoven van B2B naar het direct leveren aan eindklanten (D2C) en dat heeft grote impact op de bedrijfsvoering. Het begrip customer experience is daarbij erg belangrijk geworden. “Merken die buiten Nederland willen verkopen, onderschatten dat vaak,” zegt Jeroen Leenders van Salesupply in de videocollectie Emerce Fashion.
Salessupply richt zich vooral op bedrijven die de internationale markt willen betreden. “Als merk kun je eigenlijk niet meer binnen de landsgrenzen blijven,” stelt Leenders.
Het bedrijf ontzorgt zijn klanten op het gebied van klantondersteuning en fulfillment. Zo heeft Salessupply fulfillmentpartners in Europa, de VS en sinds kort ook in China. “Ik kijk altijd graag naar hoe de grote jongens het doen,” zegt Leenders. “Neem Zalando. Ze behandelen hun internationale klanten niet anders dan klanten in hun thuismarkt. Je kunt lokale ondersteuning krijgen en pakketjes worden snel bezorgd. Toch komt het nog regelmatig voor dat Nederlandse bedrijven bijvoorbeeld de Italiaanse markt betreden en bestellingen vanuit Nederland sturen. Dat is duur en de klant moet dagen op zijn pakketje wachten. Ook moet klanten vaak nog een Nederlands nummer bellen als zij vragen hebben.”
Salesupply heeft kort geleden een tweede e-commerce fulfilment center geopend in Madrid. Door groeiende internationale vraag naar fulfilment dichter bij de eindklant was een tweede warehouse nodig, naast de locatie in Barcelona.
De fulfilmentlocatie in Madrid biedt next-day delivery voor zowel bezorging aan huis als aan lockers. Daarnaast maakt deze locatie thuisbezorging binnen 48 uur ‘nog betaalbaarder.
Leenders constateert wel dat merken steeds meer e-commerce kennis in huis halen. “Een aantal jaren geleden was er misschien een e-commerce manager, nu heb je het vaak al over afdelingen. Online wordt steeds belangrijker, belangrijker zelfs dan offline. Nederland telt inmiddels meer webwinkels dan fysieke winkels.”
De presentatie Salesupply over hoe je marge én internationale concurrentiepositie te verbeteren in een onzekere markt is na registratie gratis te bekijken.

Lees hier het bericht