Emerce Digital Wholesale: ‘We zoeken het conflict met de groothandel juist niet op’

Flitsbezorgers zijn inmiddels de grootste klanten van online versplatform QSTA. Dat vertelt Rian Faaij, marketingdirecteur van (moederbedrijf) Wernsing Food Family in de videocollectie Emerce Digital Wholesale, die komende donderdag live gaat.
QSTA is eigenlijk een soort groothandel voot de kleintjes, oftewel de local heroes. Bestellingen worden geleverd vanuit een enkele magazijn en gebundeld uitgereden. Een voorbeeld in Cas & Kas die naar eigen zeggen heerlijke bitterballen en croquetten maken. “Zij zijn in Rotterdam begonnen en willen landelijk. Heel veel van dit soort pioniers lopen dan tegen beperkingen aan,” zegt Faaij. “Je kunt je producten wel op Instagram promoten, maar de leveringsketen ontbreekt.”
Veel van de klanten van QSTA zijn van de generatie die gewend is om online te bestellen, maar veel groothandels kunnen het tempo van de moderne consument niet bijbenen: Vandaag bestellen, morgen in hus. Met versproducten is dat over het algemeen complex.
Bij QSTA ligt de nadruk op content rond de te bestellen producten. Bijzonder is dat het platform de gebruikersgegevens zonder extra kosten deelt met de verkooppartners. “Als er veel wordt geklikt op een bepaald product, maar er niet wordt besteld, kun je de oorzaak wellicht achterhalen.”
Het platform is nog niet rendabel. Dat komt misschien pas als volgens plan de formule wordt uitgerold naar Duitsland en Frankrijk. Vanzelfsprekend moet hiervoor de logistiek worden aangepast.
“Er wordt vaak gedacht dat we handelen vanuit een conflictmodel en wij ons afzetten tegen de groothandel, maar dat is niet zo. Als een nieuw product aanslaat, komt het uiteindelijk in de schappen van Albert Heijn of Jumbo.”
De video Digital wholesale volgens Wernsing Food Family kun je na registratie gratis bekijken.
 
 

Lees hier het bericht