De belangrijkste vraag die groothandels zich moeten stellen bij hun digitalisering is die naar hun identiteit. Wie ben je en wie wil je als organisatie zijn?
Die vraag ligt aan de basis van alle digitale activiteiten die b2b-organisaties moeten stellen als ze serieus gaan door investeren in hun digitale kanalen.
“Kijk naar wat je al kan en sluit je groeikansen daarop aan”, zegt Roel van Alebeek. Hij is een van de sprekers op Emerce’ nieuwe videocollectie Digital Wholesale. Een reeks video-interviews en presentaties belicht verscheidene kanten van dit onderwerp. Na gratis registratie zijn alle video’s vanaf donderdag te bekijken.
Van Alebeek signaleert dat groothandelsbedrijven strategieën ontdekt die hen naar de toekomst toe helpt groeien. “Zoek naar: welke architectuur, welk datamodel en welke bedrijfsprocessen je hebt. Voorkom dat je grote technische stappen moet zetten om en fouten maakt.”
In essentie moeten de bedrijven zich afvragen welke rol ze op de markt van de toekomst willen spelen. Gerrit Enthoven van techniekleverancier Intershop: “Richt je op strategie en processen. De techniek volgt vanzelf.” Dat advies verraadt impliciet de fout die niet zelden wordt gemaakt dat directies denken dat techniek de oplossing van een probleem is in plaats van een facilitator van een oplossing.
Tijdens het vraaggesprek met gastheer Glen Schrijvers bespreken Van Alebeek en Enthoven vier strategieën voor wholesalebedrijven naar een digitale toekomst. De e-commerceadviseur: “Ja, je loopt soms het risico op kanaalconflict omdat je concurreert met je eigen klanten, maar met goede communicatie begrijpen ze dat wel.”