Van Gelder groente & fruit is een oer-Hollands familiebedrijf, maar ook hypermodern en een voorloper in de sector met een bijna volledig gemechaniseerd megamagazijn. In koelverse producten een primeur in Nederland.
Het bedrijf was onlangs winnaar van de 37ste editie van de Rotterdamse Ondernemersprijs. Het groente en fruitbedrijf mag een jaar lang de titel ‘beste ondernemer van de metropool Rotterdam’ dragen. Met Coolblue, Quooker en Schmidt Zeevis als illustere voorgangers.
Ook de e-commerce omgeving speelt een cruciale rol, met een persoonlijk platform waarbij klanttevredenheid centraal staat.
Hoe krijg je maar liefst 99% van de orders binnen via de webshop?
Dat vertelt Robin Rietdijk, Marketing Manager Van Gelder Groente & Fruit, in de videocollectie Digital Wholesale. “Een e-commerce platform is geen feestje van marketingafdeling, dat moet breed gedragen worden.”
Van Gelder groente & fruit had tot voor kort al een e-commerce platform, waar een groot deel van de klanten al bestelde. “Maar op een gegeven moment merkten we dat we door concurrenten werden ingehaald. Die boden meer mogelijkheden die wij nog niet hadden. Ook was de website en de bestelomgeving niet geïntegreerd. Wij wilden ons aanbod breder presenteren.”
Precies zoals Van Gelder ook met zijn magazijn heeft gedaan. “Dat is nu een volledig gemechaniseerde omgeving met shuttles en robots. Nadeel is dat je dan niet makkelijk klanten naar binnen kunt nemen om het een en ander te laten proeven. Aan de voorkant hebben we nu een demokeuken laten bouwen.”
Voor de nieuwe website werd een samenwerking opgezet met CloudSuite in Houten. De API-first omgeving biedt daarbij de mogelijkheid om je webshop headless te implementeren, oftewel koppelingen te realiseren met andere systemen.
Het bedrijf levert voornamelijk aan de horeca en die bestelt vaak in de avonduren, van half negen tot een uur of elf. De eerste bestellingen rijden al vanaf uur ’s ochtends de deur uit.
Klanten hebben hun eigen omgeving met eigen prijzen. Ook kunnen ze gebruik maken van bestellijsten en de volgorde zelf veranderen. De komende tijd moet het systeem verder verfijnd worden.
Volgens Siebe van Ineveld van CloudSuite bieden e-commerce platforms de mogelijkheid om beter te adviseren. “Je merkt bij groothandels vaak de angst dat ze het contact met de klant kwijtraken als die op eigen houtje gaan bestellen. Maar je kunt klanten nu veel beter begeleiden met hun bestelkeuze.”
De presentatie Van traditionele groothandel naar B2B e-commerce award winnaar kan na registratie gratis worden bekeken.