De online omzet uit fysieke goederen daalde in 2022 in Duitsland met tien procent tot negentig miljard euro. Enkel de aantrekkende handel in digitale diensten, zoals reizen en tickets, zorgde ervoor dat de totaalomzet nipt boven de honderd miljard euro bleef.
Het was geen best jaar voor e-commerce in Duitsland. Het land is duidelijk over de coronapiek heen en merkte zeker in de tweede helft van het jaar dat de omzetten in 2022 niet die van 2021 zouden evenaren. De kopende consument houdt de hand op de knip vanwege de inflatie, maar hij stapt ook weer makkelijk de fysieke winkelstraat in.
Nieuwe cijfers van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel, de Duitse tegenhanger van Thuiswinkel.org, publiceerde eind vorig jaar de jaarcijfers. In de cijfers zit zelfs nog een miljard euro aan handel via de telefoon, fax en papieren catalogi vervalt. In Nederland is dat verwaarloosbaar klein.
E-commerce als containerbegrip valt uiteen in handel in fysieke producten aan de ene kant en diensten aan de andere kant. De dienstenomzet groeide in Duitsland met 39,9 procent tot 11,3 miljard euro. De omzet uit handel in producten daalde met 8,8 procent tot 90,1 miljard euro.
Netto stond de teller op 31 december op 101,7 miljard euro, vijf procent minder dan in 2021.
Vanuit een breder perspectief bekeken zijn de resultaten niet slecht. De brancheomzet staat nog steeds een kwart hoger dan voor de uitbrak van het coronavirus. Netto heeft de pandemie online verkopers vooruit geholpen en noodgedwongen hun groei versneld. BEVH zegt niets over de winstgevendheid van de onderzochte webwinkels.
Een marktkenner omschreef het Nederlandse sentiment vorig jaar met: ‘sinds de zomer is het winter in e-commerce’.
De Duitse omzetdaling was al te verwachten, aangezien marktonderzoeker Nielsen in het najaar aantoonde dat het totale volume bruto reclamebestedingen met 1,3 procent was gedaald tot 23,4 miljard euro. Marketing en promotie zijn vaak de eerste posten waar het mes in gaat als organisaties de broekriem moeten aanhalen.
Foto: Michael Muller (cc)