Een nieuw systeem van Sage+Archer maakt het mogelijk om vanuit templates schaalbaar HTML5-gebaseerde dynamische advertenties te maken voor digital outdoor.
Het Nederlandse inkoopplatform voor digitale buitenreclame lanceerde het framework vorige week om het voor marketeers eenvoudiger te maken om buitenreclame te maken. HTML5 biedt veel flexibiliteit voor creatieve invulling en opmaak, maar techniek staat schaalbaarheid in de weg.
Martine Hammink van het bedrijf legt uit: “Exploitanten hebben allemaal hun eigen techniek en combinaties met SSP’s die het heel foutgevoelig maakt. Anderzijds ervaren wij dat veel marketeers wel gebruiken willen maken de creatieve mogelijkheden van DOOH, maar dat ze qua content en creatie afhankelijk zijn van creatieve partijen. Dit komt vaak te laat. Met onze kunnen ze bestaand campagnemateriaal gebruiken en daar bepaalde dynamiek of motion aan toevoegen.”
Behalve beperkingen in design is het met huidige systemen ook lastig om specifieke data te gebruiken. “Op slechts zeven procent van alle DooH-campagnes werd een data-element gebruikt. Dat wil zeggen: op programmatic en op direct ingekochte campagnes bij exploitanten zelf. En dat terwijl het gebruik van data in de creatie wel to vijftig procent meer aandacht kan leiden.”
In Nederland spendeerden adverteerders in het eerste half jaar van 2022 108 miljoen euro aan buitenreclame. Dat was een record voor die periode. Het aandeel van digitaal in outdoor is inmiddels opgelopen tot 44 procent over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal.
Sage+Archer is sinds mei 2022 onderdeel van Vistar Media, het internationale platform voor programmatic out-of-home technologie.