Digital Marketing TV: ‘Open source marketing niet tegen te houden’

De opkomst van open source marketing, via AI-modellen, is niet te stuiten en zal het marketingvak naar een nieuwe realiteit tillen.
“Deze ontwikkeling is niet tegen te houden. Met open source modellen”, zoals Robyn van Facebook, “kun je geavanceerdere technologieën invoeren bij klanten. Je bepaalt zelf meer hoe je je budget inzet. De samenstelling van het soort mensen dat marketing bedrijft, verandert. Die moeten meer data savvy zijn.”
Dat zegt Mark Ebergen van bureau Springbok in een interview met Ronald ter Voert. Ebergen wordt samen met zijn collega Yoeri Harmsen bevraagd in het kader van de nieuwe videocollectie Digital Marketing voor Emerce TV.
Harmsen: “Marketingmixmodellen”, want dat is het thema van het vraaggesprek “kennen we al decennia uit de traditionele mediawereld. Het doet nu intrede in de digitale industrie.” Simpel gezegd draait dit om de vraag welke kanalen volgens welke weging met welk doel worden ingezet voor commerciële communicatie.
Ebergen: “Ja, dit bestaat al langer, maar de manier waarop het tot uiting komt is nu wel anders. Digitale marketingkanalen waren altijd zo, dat je elke klik kon tracken. Dat wordt minder, onder meer vanwege het verdwijnen van trackingcookies.” Nieuwe methodes van Facebook en Google maken de nieuwe marketingpraktijk toch meetbaar, ook performancemarketing. Dit gebeurt met de beschreven open source-modellen.
Het interview maakt duidelijk digitale kanaalspecialisten, mensen die goed zijn in search, display of paid social, zich moeten herscholen. Volgens de kenners van Springbok moeten deze groepen nieuwe datavaardigheden ontwikkelen. Harmsen: “Het werk van duizenden mensen verandert. Strategie wordt nóg belangrijker. Iedereen heeft toegang tot de modellen, dus als je verschil wil maken, doe je dat op je merk en positionering. Daarvoor moet je klassieke marketingkennis hebben.”
*) De Digital Marketing-videocollectie ging vandaag live en is gratis te kijken. Belangstellenden dienen zich enkel eenmalig te registreren. De video’s zijn ook in de periode na publicatie nog te bekijken.
*) Foto door: Headway, op Unsplash

Lees hier het bericht