Currence brengt komende zomer de nieuwe versie van betaalsysteem iDEAL op de markt. Gebruikers kunnen een eigen profiel gaan aanmaken met winkelvoorkeuren. Het nieuwe systeem staat ook uitgesteld betalen toe.
Helemaal nieuw is het ook weer niet, want aan de achterkant draait het nieuwe platform al lang. De consumentenkant echter gaat over een paar maanden pas live.
Dat vertelde Amos Kater gisteren op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Hij is Head of Products bij Currence, namens de banken de beheerder van iDEAL.
De consument krijgt vanaf de zomer de mogelijkheid om een persoonlijk profiel aan iDEAL te koppelen. In dat profiel kunnen ze bijvoorbeeld een of meerdere bezorgadressen opgeven, gewenste bezorgopties en aangeven met welke bankrekening ze bij voorkeur hun online aankopen afrekenen. Dat is handig voor mensen met rekeningen bij meerdere banken. Daar kunnen ze ook aangeven of ze Snel Betalen willen gebruiken.
Snel Betalen is een systeem dat de checkout bij webwinkels simpeler en sneller moet maken. Een consument die op het punt staat om een order af te rekenen, kan op de knop ‘Snel Betalen’ drukken. De klant verlaat dan niet de site van de webwinkel. Achter de schermen haalt de winkel de relevante betaal- en bezorginformatie op bij iDEAL en handelt het hele proces met de webshop af. In een fractie van een seconde is de aankoop helemaal afgehandeld, een soort one click-payment dus.
Voor ondernemers moeten deze veranderingen een hogere conversie opleveren.
De profieldata wordt opgeslagen bij Currence/iDEAL, niet bij de banken.
De invoering van de iDEAL-update aan de consumentenkant moet vrij soepeltjes verlopen. Een shopper die vanaf komende zomer een aankoop doet, krijgt na het afronden van een betaling de vraag of hij een iDEAL-profiel wil aanmaken. De vereiste autorisatie, de opt-in, daarvoor wordt eenmalig uitgevraagd via een pushalert van een bankier-app.
Kater vertelde verder dat met het nieuwe iDEAL ook andere betaalvormen mogelijk worden. Te denken valt aan gespreid betalen en uitgesteld betalen. Dat houdt in: een betaling agenderen om op een later moment uit te voeren.
“Dit nieuwe platform staat snellere innovatie en productlanceringen toe.”
Zeventig procent van de online aankopen in Nederland wordt afgerekend met iDEAL. Elke dag handelt dit systeem 3,5 miljoen transacties af. In 2022 is het aantal online aankopen dat met de smartphone is gedaan, gestegen van 29 naar 33 procent.
Foto: Gary Millar (cc)