Derde partijen goed voor 36% Zalando-handel

Handel door externe verkooppartners op Zalando groeide in 2022 zes keer sneller dan de winkel als geheel. Er komt schot in de marktplaatsfunctie, al blijft retailmedia nog onderbelicht.
Dat beeld komt naar voren uit de presentatie die het bedrijf vanochtend in Berlijn gaf aan journalisten, investeerders en analisten.
Eind 2022 kwam 36 procent van de handel niet op het konto van Zalando, maar op dat van externe partijen die hun spulletjes tegen betaling bij de Duitsers in de schappen legden. Een jaar eerder was dat dertig procent. Van een na-ijleffect van de pandemie is hier zichtbaar geen sprake.
Het totale handelsvolume op Zalando, dus inclusief de verkopen van het bedrijf zelf als in- en verkoper, steeg vorig jaar met drie procent. Dat lage percentage wordt veroorzaakt door het wegvallen van coronabeperkingen in 2022. De consument ging weer in de winkelstraat shoppen.
Anders gezegd: de markt begint de marktplaats uit Berlijn te erkennen als een volwaardig, extra verkoopkanaal naast de eigen verkooppunten.
Het is niet allemaal halleluja bij de CEO’s Robert Gentz en David Schneider. Voor het nu lopende jaar houden ze rekening met een handelsvolume dat groeit met ergens tussen de één en zeven procent. In het slechtste geval levert dat een omzetdaling voor het jaar op van één procent. In het beste geval een stijging van vier procent.
Niettemin zeggen de ondernemers dat ze op koers liggen om aan het einde van dit decennium tien procent van de Europese modehandel te faciliteren.
In de komende jaren zal meer aandacht worden besteed aan marketing op en voor het platform. Als marktplaats biedt de onderneming zijn verkooppartners naast fulfilment- ook marketingdiensten. Merken en andere verkopers kunnen reclame maken op verschillende onderdelen van de winkel.
Het gross merchandise volume (GMV) over 2022 bedroeg 14,8 miljard euro. Dat is de optelsom van de waarde van alle verkochte items. Zalando’s omzet daaruit was 10,3 miljard euro en de winst (ebit) 185 miljoen euro.
De omzet bij Zalando Marketing Services lag in 2022 rond de driehonderd miljoen euro. Dat is twee procent van de GMV. Een jaar daarvoor lag dat ook op twee procent. Verhoudingsgewijs is er niets veranderd en is er in elk geval geen sprake van een groeiversnelling. Die is wel zichtbaar bij de hoeveelheid handel die derden op het platform doen: 36 procent (+20% YoY).
In het nu lopende jaar willen de Duitsers meer aandacht besteden aan de marketingdiensten. Dat is als noodzakelijk onderdeel geworden van de platformstrategie. Verkooppartners willen natuurlijk hun handelswaar kunnen promoten, zichtbaarder kunnen maken. Maar Zalando zelf zit met het probleem dat het naast kleding, ook beautyproducten verkoopt en elektronica. Inhoudelijk gezien zijn dat drie gescheiden en afzonderlijke productgroepen. De CEO’s beloven om actief storytellingtechnieken te zullen inzetten om tot meer crossselling te komen tussen die groepen. “Twintig procent van de klanten koopt op meer dan één categorie.” Tachtig procent dus niet.
Ze beloven ook dat aansprekende, jonge merken vaker ‘drops’ kunnen gaan doen op het overgenomen social platform Highsnobiety. Dit soort exclusieve releases levert veel aandacht van een vooruitlopende doelgroep op. De tachtig drops in 2022 waren vaak ook binnen de kortste keren uitverkocht. De klikratio bij dit soort campagnes ligt drie keer hoger dan normaal.

Lees hier het bericht