Cyber Monday lijkt in Nederland voorlopig niet opgewassen tegen Black Friday. Dat concludeert CCV, expert in betaaloplossingen. CCV ziet wel een stevige stijging van het aantal online transacties in de week voor en in het bijzonder op Black Friday.
Tijdens de Black Friday-actieweek, namen de transactiecijfers elke dag toe, met op de vrijdag 20,91 procent meer transacties dan op een “normale” vrijdag’.
Het toenemende aantal online aankopen in de Black Friday-actieweek kan dit jaar verklaard worden door verschillende factoren. Het lijkt erop dat consumenten het zekere voor het onzekere nemen in moeilijke tijden.
In de VS lijken op Cyber Monday wel nieuwe records te zijn gebroken. De uitgaven gaan richting 11,6 miljard dollar te gaan, volgens Adobe. Dat zou een stijging zijn van maximaal 8,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De verkoop op Cyber Monday daalde vorig jaar met 1,4 procent, omdat retailers al vanaf oktober promotiedeals hadden.
Wereldwijd nam de gemiddelde transactiewaarde tijdens Black Friday met 10,2 procent toe ten opzichte van 2021, zegt betaalverwerker Mollie. Voor vier van de vijf belangrijkste retailgebieden stegen de transactiewaarden eveneens. Zo namen die voor consumentenelektronica een vlucht met 37 procent. De transactiewaarden voor sportartikelen stegen met 19 procent. Op het gebied van wooninrichting en kleding is een kleine stijging van respectievelijk 6 en 2 procent zichtbaar. Alleen de gemiddelde transactiewaarde voor schoonheidsproducten daalde met 7 procent ten opzichte van 2021.