Creative Fabrica haalt 61 miljoen op voor uitbouw creatief platform

Start-up Creative Fabrica uit Amsterdam haalt 61 miljoen dollar groeigeld op bij een diverse groep investeerders om zijn internationale groei te versnellen.
In deze tweede grote investeringsronde in een jaar tijd (januari 2022: 7 miljoen) stapt Alven uit Frankrijk in als leidende partij, met aansluiting van LionTree en TriplePoint uit de VS en Engeland. Daarnaast doen de zittende aandeelhouders Peak Capital, Felix Capital en FJ Labs ook mee.
Creative Fabrica onderhoudt een platform waar creatievelingen hun digitale werk kunnen verkopen. Dat varieert van fonts en logo’s tot kleurboeken voor kinderen en haak- en breipatronen. En lessen om te leren omgaan met dit soort digitale items.
Naar eigen zeggen biedt het platform onderdak aan vier miljoen makers die er hun werk uitventen. “Dat zijn veelal crafters en creatives”, vertelt Roemie Hillenaar. “Dat zijn mensen die bijvoorbeeld op Etsy verkopen, gecombineerd met mensen die designs maken en die via Print on Demand -sites verkopen.”
Publiek vindt de site vooral door mond tot mond-reclame, “dit is het grootste channel”, met daarnaast SEO, affiliates, referrals en een deel reguliere internetreclame.
Het nieuwe geld van de investeerders zal worden gebruikt om meer internationaal personeel aan te trekken, nieuwe productgroepen te openen en nieuwe techproducten in het platform te verwerken. Een recent voorbeeld daarvan is CF Spark, een AI-hulpmiddel dat uit geschreven opdrachten vertaalt in nieuwe creatieve producties zoals tekst, patronen en binnenkort ook afbeeldingen.

Lees hier het bericht