Consumentenmarkt smaakt naar meer voor cocktailgigant Bols

’s Werelds oudste gedistilleerde-drankenmerk betreedt met nieuwe website op Shopify-platform en ready-made cocktails de B2C-markt
Bols is al eeuwenlang een grote naam in de wereld van gedistilleerde dranken en (inmiddels) cocktails. Het bedrijf werd in 1575 opgericht in Amsterdam en groeide door de jaren heen uit tot een merk dat in clubs, restaurants en zelfs vliegtuigen over de hele wereld verkrijgbaar is. Waar Bols voorheen vooral actief was op de zakelijke markt, is het bedrijf zich de afgelopen periode ook meer gaan richten op directe verkoop aan consumenten. Ditmar Oostmeijer, Global Ecommerce Manager bij Bols, legt onder andere uit hoe ze tot deze verandering zijn gekomen en hoe ze met hun nieuwe website op het Shopify-platform gemakkelijk kunnen opschalen en inspelen op de groeiende klantvraag. Dit helpt andere B2B-merken op weg om de harten van consumenten te veroveren.
Natuurlijk had corona een grote impact op de bedrijfsvoering van Bols, aangezien wereldwijd de horeca- en reissector op slot gingen. Hierdoor zag ‘s werelds oudste merk van gedistilleerde dranken zich gedwongen om een koerswijziging in te zetten en zich ook te gaan richten op de directe verkoop aan de consumentenmarkt.
Om een sterke positie te verwerven in de B2C-markt, is het essentieel dat consumenten bekend worden met het merk. Waar voor barkeepers de naam Bols bijvoorbeeld meer dan bekend is, zal een bezoeker van de betreffende kroeg of club niet snel vragen welke wodka of koffielikeur er voor de cocktails wordt gebruikt. Bols wil hier verandering in brengen en heeft daarom onder meer een nieuwe reeks aan thuisproducten en -diensten ontwikkeld. Hierbij kun je denken aan diverse kant-en-klare cocktails, DIY-pakketten en online cocktailworkshops.
Headless CMS
Bols verkoopt deze producten niet alleen via slijterijen, maar heeft hiervoor ook een nieuwe webwinkel gebouwd. Deze webshop is gebouwd in samenwerking met Shopify en Storyblok en daarbij is gebruikgemaakt van een headless-CMS. Dit houdt in dat de infrastructuur achter de schermen is losgekoppeld van de voorkant die bezoekers te zien krijgen. Op die manier kan Bols zijn zakelijke klanten en consumenten van dienst zijn in een eigen omgeving die speciaal op de doelgroep is afgestemd.
Een ander belangrijk voordeel Shopify’s webshoptechnologie is dat deze makkelijk op te schalen is wanneer dit nodig is. Hierdoor kan Bols eenvoudig meegroeien met de vraag naar zijn product. Dit is een belangrijk aspect voor een bedrijf als Bols omdat hun groei natuurlijk niet geremd mag worden door beperkingen binnen het eigen platform. “Daarnaast zorgen de vele integratiemogelijkheden ervoor dat we soepel met andere partijen kunnen samenwerken om ons merk nog beter in de markt te zetten en de webshop verder te optimaliseren”, vertelt Oostmeijer.
Focus op organisch bereik
Nu de website staat, is het natuurlijk zaak om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Vervolgens wil je die in kaart brengen, zodat je daar je marketing op af kunt stemmen. Normaal gesproken doe je dat aan de hand van cookies, maar we staan aan de vooravond van de cookieless era. Binnenkort worden de third-party cookies in de ban gedaan door browsers, waardoor webwinkeliers op zoek moeten naar andere manieren om hun bezoekers goed te leren kennen. Oostmeijer: “Daarom is het nu al enorm belangrijk dat je een organisch bereik opbouwt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te investeren in een krachtig CRM-systeem en in e-mail automation, zodat je je doelgroep via organische kanalen kunt bereiken.”
Een andere manier om je organische bereik te vergroten is door je niet alleen te richten op de producten en/of diensten die je aanbiedt, maar ook (of zelfs juist) op het verhaal achter je merk. Zorg dat je een platform kiest dat mogelijkheden biedt om gemakkelijk een omnichannelstrategie te voeren, zodat je het verhaal kan brengen daar waar je klanten het graag willen zien. “Vertel je klanten wie je bent, waar je vandaan komt en wat voor hen de toegevoegde waarde van jouw product of dienst is. Spreek je hierover duidelijk uit op je website en via andere kanalen, zodat bezoekers en andere geïnteresseerden weten wat ze aan jou en je product hebben en daardoor eerder voor jou kiezen. En – minstens zo belangrijk – zodat ze ambassadeur van je merk worden en anderen naar jou doorverwijzen”, aldus Oostmeijer.
 

Lees hier het bericht