‘Consumenten gaan minder geld aan de feestdagen besteden’

Consumenten geven dit jaar minder tot geen geld uit aan sinterklaas- en kerstcadeaus. Voor de cadeaus die nog wel worden gekocht, gaan met name Nederlanders nog actiever op zoek naar korting dan voorheen, zegt technologie- en dataplatform Channel Factory.
De toenemende inflatie zorgt ervoor dat veel consumenten deze feestdagen minder te besteden hebben.
Bijna een kwart van de ondervraagden geeft nu al aan dat ze voor minder personen cadeaus gaan kopen. Voor de cadeaus die ze nog wel gaan kopen, wacht meer dan 50 procent van de ondervraagden op uitverkoop of promotie. 55 procent zegt dat advertenties met promoties, kortingen en aanbiedingen het meest waarschijnlijk hun aankoopbeslissingen beïnvloeden.
Ongeveer 36 procent van de consumenten begint veel eerder met het kopen van cadeaus dan voorheen. Met name Nederlanders beginnen al in oktober en november met winkelen. Ruim 80 procent is van plan om online zijn of haar inkopen te doen in plaats van naar de fysieke winkelstraat te gaan. Ondanks dat de prijs leidend is, blijven de shoppers wel trouw aan hun vaste winkel. 85 procent geeft aan bij dezelfde winkel te blijven winkelen.
Inspiratie voor cadeaus haalt het merendeel van de ondervraagden van YouTube. Meer dan 45 procent zegt een cadeau te kopen na het zien van een advertentie op YouTube en 35 procent geeft meer geld uit aan merken waarvan zij advertenties op YouTube hebben gezien.

Lees hier het bericht