De hoge inflatie en economische onzekerheid zorgen ervoor dat de consument minder uitgeeft. Het mes gaat vooral in vakanties, kleding en restaurantbezoek.
Een onderzoek van YouGov onder ruim tweeduizend Duitsers laat zien, dat hun bestedingsgedrag grondig aan het veranderen is. Men koopt minder of heeft minder budget over voor zaken waar normaal niet moeilijk over wordt gedaan.
De peiling laat zien dat: 58% zich beperkt met kledinguitgaven, 55 procent dat doet voor vakanties en uitjes en 52 procent minder uitgeeft aan vrijetijdsbesteding. Een op de twee respondenten geeft ook aan, dat ze minder uit eten gaan.
De koopkracht van alle Europese consumenten holt achteruit als gevolg van de inflatie. Voor het hele eurogebied kwam die in oktober uit op 10,7 procent.
De afnemende koopkracht, als gevolg van inflatie en hogere prijzen, laat zich ook diep gelden in de e-commercesector. De magazijnen in Nederland liggen overvol met onverkochte producten zoals laptops, kleding, meubels en gameapparatuur.
Foto: Georgie Pauwels (cc)