Coen Olde Olthof (Junbi.ai) over YouTube-advertentieanalyses met AI: van mening naar meting

Neuromarketing geeft veel inzichten maar is omslachtig. Met behulp van AI kun je nu binnen een paar minuten al weten of je YouTube-advertentie werkt of tekort schiet en op welke punten.
Wat Junbi doet voor advertenties op YouTube is “eigenlijk een beetje neuromarketing, maar dan geautomatiseerd”, zegt Coen Olde Olthof. Ze gebruiken een AI-model dat voorspelt waar mensen naar gaan kijken en of een advertentie aan zal slaan en onthouden wordt. Daarvoor wordt aan drie elementen een score toegekend, legt hij uit: “merk wel of niet gezien, en in welke mate; hoe makkelijk springt hij eruit; en hoe makkelijk is het voor je onbewuste brein om dat te verwerken”. Het is nu nog iets voor de grote YouTube-adverteerders omdat het veel rekenkracht kost. Voor hen is het interessant, want zo kun je van een mening over wat goed is of juist niet naar een meting gaan.

Lees hier het bericht