Een onderzoek van de Beijing Consumers Association laat zien dat negentig procent van de ondervraagde Chinezen wel eens shopt bij links uit een live videostream.
De streamers zijn dan veelal bekende influencers, die al dan niet een niche bedienen, die de shopper graag volgt en vertrouwt. Zij hebben de functie van uithangbord.
Populaire categorieën zijn cosmetica, eten & drinken, kleding, huishoudelijke artikelen en elektronica.
Cijfers van Statista laten zien, dat honderden miljoenen Chinezen live streams nuttigen. De economie daar omheen vertegenwoordigt makkelijk een waarde van miljarden euro’s. Kijkers zijn gemiddeld tussen de 25 en 40 jaar oud.
De marktplaatsen Taobao, JD en PinDuoDuo (in Nederland bekend als Temu) maar ook Alibaba en Douyin hebben elk een platform waarmee winkeleigenaren live streams kunnen opzetten. Daarvoor huren ze dan vaak een influencer of anderszins vakkundig streamer in om promotiepraatjes te houden.
Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.
Cookie instellingen