Technologiebedrijf ChannelEngine uit Leiden neemt concurrent en stadsgenoot Vendiro over.
Dat geeft ChannelEngine een impuls op het gebied van zijn Europese activiteiten. Hoeveel geld voor de overname is betaald, houden de partijen voor zich.
Directeur Jorrit Steinz van ChannelEngine: “We zitten dezelfde problemen in dezelfde stad op te lossen terwijl dit spel om schaalgrootte gaat. Het is dus nuttig om het samen te doen en niet naast elkaar. Ik ken hun oprichter Twan Rutten al van voor de tijd dat we beiden in dit segment actief werden.”
Vendiro, met veertien man, heeft een sterke aanwezigheid in de Benelux en de Europese markt met klanten zoals Dorel, Blokker, Bax Shop, Keter en Exit Toys. Door de samenvoeging met ChannelEngine, 250 man, krijgt het team wereldwijd bereik en uitgebreidere verkoopmogelijkheden voor merken en retailers.
ChannelEngine en Vendiro zijn bedrijven die technologie leveren waarmee merken en retailers hun voorraden geautomatiseerd kunnen aanbieden op handelssites internationaal. Ze hebben koppelingen met marktplaatsen, veilingsites en winkels met ‘open vloeren’ en prikken zo het gewenste assortiment door.
Steinz tegen Emerce: “Merken en retailers nemen marketplaces tegenwoordig bloedserieus. Het is een strategische keuze en wij zijn daarbij een partij met schaalgrootte waarmee ze alle activiteiten centraal en in hoge mate geautomatiseerd kunnen beheren.” Daarnaast signaleert de ondernemer dat geld duurder wordt en dat retailers daarom met zo klein mogelijk voorraadrisico en hoge omloopsnelheid willen werken.