CES: ‘Consument vindt bezorgdrone geweldig’

Voor het Amerikaanse warenhuis Walmart is dronebezorging al heel normaal. De dienst is beschikbaar in geselecteerde markten in Texas, Arizona en Florida. “Mensen bestellen echt alles en niet alleen omdat ze iets snel nodig hebben,” vertelde Phillip Wallace van Walmart op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Het DroneUp-bezorgnetwerk bestaat nu uit 37 locaties, goed voor een bereik van een kleine 4 miljoen Amerikaanse huishoudens in onder meer Arizona, Arkansas, Florida, Texas, Utah en Virginia.
Tussen 8:00 en 20:00 uur kunnen klanten onder neer Tylenol, luiers en hotdogbroodjes bestellen, de levering duurt slechts 30 minuten. Daarvoor betalen ze niet meer dan 3,99 dollar bovenop de kosten van de boodschappen.
Walmart heeft volgens Wallace serieuze plannen om het aantal locaties uit te breiden. “We zien belangrijke voordelen: het is duurzaam en mensen waarderen de snelheid van levering, zeker in drukke steden.”
Beth Flippo is CEO van Drone Express, dat Kroger, Microsoft en Papa Johns tot zijn klanten rekent. Zij ziet een duidelijke verandering in de perceptie van klanten. ‘Voor corona was er wellicht meer scepsis over dronebezorging, nu vinden klanten het geweldig.”
Dronebezorging is nog een nicheproduct. Er zijn belangrijke beperkingen die eerst opgelost moeten worden om het grootschalig uit te kunnen rollen. Vergunningen die worden afgegeven vereisen dat de dronepiloot de drone altijd in zicht heeft. Flippo: “In de toekomst moeten we ervoor zorgen dat data van alles dat vliegt gegevens worden uitgewisseld, zodat ongelukken kunnen worden voorkomen.”
Een panel dat speculeerde over de toekomst van vliegende taxi’s kon de toekomst minder goed inschatten. De taxi’s zijn er. De Chinese fabrikant XPeng wil zijn vliegende auto reeds in 2024 in massaproductie gebracht hebben. Stellantis, het autoconcern achter onder meer Opel, Peugeot en Fiat, gaat meehelpen aan de bouw van het zogenoemde eVTOL-vliegtuig (Electric Vertical Takeoff and Landing) van Archer. Dit speciale kleine vliegtuig kan verticaal landen en opstijgen. Er passen een piloot en vier passagiers in en is ontworpen voor meerdere ritjes van zo’n 30 kilometer. Boeing en Airbus zijn ook bezig met luchttaxi’s.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.
Cookie instellingen

Voor het overbruggen van korte afstanden lijken vliegende taxi’s ideaal. Ze kunnen het drukke stadsverkeer overbruggen. Het probleem zit hem in de infrastructuur. De lucht wordt overvol en er zullen slimme technieken moeten worden ontwikkeld voor de luchtverkeersleiding.
Lang niet alle veranderingen gaan snel genoeg. Alejandro Vukotich Vice President, Product Management van Qualcomm Technologies moest op CES toegeven dat ook hij tien jaar geleden andere verwachtingen had van autonoom rijdende auto’sj. “We dachten dat autonoom rijden er tegen deze tijd zou zijn, maar het is toch complexer dan we hadden ingeschat.”
Waymo, een dochteronderneming van Google-moeder Alphabet, biedt sinds 2020 zelfrijdende ritten in Phoenix, Arizona, maar op zeer afgebakende wegen.
Cruise, een eenheid van General Motors, was in juni de eerste die goedkeuring kreeg om betalende passagiers in robo-taxis te vervoeren in San Francisco, een heuvelachtige stad met ingewikkeldere verkeerspatronen, maar aanvankelijk alleen ’s nachts en binnen een beperkte zone.
Volgens Vukotich zitten we in nu wel een tweede golf. De basis is gelegd en gaandeweg worden meer functies toegevoegd.
En dat is volgens Geoffrey Bouquot, CTO and VP Strategy van VALEO, alleen maar goed. De consument zal de technologie moeten leren vertrouwen, zeker als we naar niveau 4 gaan, waarbij de auto de functies van de chauffeur geheel overneemt.
Ook zal autonoom rijden voorlopig nog een nichemarkt zijn. Vooral de toeleveringsketen ziet voordelen. Texas loopt daarbij voorop omdat vracht in deze staat erg belangrijk is. Je kinderen in een autonome auto naar school brengen lijkt niet erg realistisch, vermoedt Eric Savitz, redacteur van Barron’s. Maar Lecel 4 parkeren wel, voegt Vukotich toe. “Een auto laten parkeren heeft duidelijk voordelen. Je moet voorkomen dat de auto denkt dat de chauffeur de baas is. Of omgekeerd.”
 

Lees hier het bericht