In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer kijken ze naar de ‘Veilig op Weg’-campagne gemaakt voor Univé.
Campagnesite: unive.nl/auto/veilig-in-het-verkeer
Klant: Univé
Bureau: Dept
Gebruikte media: de Univé-app, in en rondom de eigen meer dan honderd winkels, display, YouTube, socials, TV en radio
Doel campagne: verhogen van de naamsbekendheid en overweging van Univé en van ‘Veilig op Weg’.
Omschrijving
Met het thema ‘Voel je veilig. Zeker in het verkeer’ wil Univé laten zien dat je je veiliger in het verkeer voelt als je daaraan zelf een steentje bijdraagt. Dat doet de verzekeraar met media en een nieuwe functie binnen de Univé-app. Die heet ‘Veilig op Weg’. De app monitort tijdens de rit het rijgedrag. Hoe hard trek je op? Hoe hard rijd je? Rem je fel of gedoseerd? Kun je van je telefoon afblijven? Met deze data wordt de veiligheid van iemands rijgedrag gemeten. Bij een goede score beloont Univé bestuurders met een premiekorting op hun autoverzekering die kan oplopen tot tien procent.
Panelleden
Klaas Weima
Oprichter Energize en CMOtalk
“Veilig rijgedrag wordt beloond met een bescheiden korting van tien procent, in plaats van het beboeten van slecht gedrag, denk aan hogere premies bij veel schadeclaims. De vraag is of men hier voldoende warm voor loopt om naar Univé over te stappen. De smartphone leent zich prima om gedrag te meten. Dat komt goed naar voren in de geïntegreerde campagne. De app ziet er verzorgd uit. De propositie is niet vernieuwend – concurrent Interpolis kwam in 2017 al met de AutoModus-campagne – en is wat verstopt op de website, maar is op verschillende campagnedragers consequent doorgevoerd. De samenwerking met VVN en verwijzing naar de MONO-campagne is slim en zorgt voor extra geloofwaardigheid. De verhaallijnen uit de commercial hadden online verder uitgewerkt kunnen worden. Hierdoor blijft de campagne wat klassiek digitaal aanvoelen.”
Cijfer: 7
Joost Wels
Mede-oprichter HelloChair
“Een geslaagde en positief opgezette campagne, wat mij betreft. In de aandachtvasthoudende commercial staat een jonge fietser centraal. Een automobilist die naast zijn auto staat en naar de langs zoevende fietser kijkt gebruikt de Univé-app. Het was wellicht nog impactvoller geweest als de commercial vanuit het perspectief van een rijdende automobilist was gemaakt die geconfronteerd werd met de jonge wilde fietser. Een duidelijke call to action “download de Unive app” had ook gemogen. De keuze van de kanalen: goed verspreid over alle klassieke en online media. De twaalfduizend likes op Instagram-post van De Speld zijn niet slecht. Met nog iets scherper geformuleerde content, zoals van de Speld verwacht mag worden, had het nog hoger kunnen zijn. Nu werd de boodschap wel heel direct en niet bijzonder humorrijk overgebracht.”
Cijfer: 7
Tim Klein Haneveld
Managing director Pinch
“Leuk dat Univé een app heeft ontwikkeld om rijgedrag te monitoren. In de deelauto’s van Share Now zie je op een schermpje in de auto een leuk boompje groeien. Hoe zuiniger je rijdt, hoe groter het boompje en hoe meer vogeltjes en bloemetjes eromheen. Een speelse manier om het bewustzijn over het eigen rijgedrag te verhogen. Dus de gedachte van Univé is goed. De uitwerking helaas niet. De nieuwe functionaliteit is toegevoegd aan de bestaande app. Als je deze voor het eerst opent, krijg je informatie over de laatste update. Leuk, maar niet relevant. Daarna is het lang zoeken naar de ‘Veilig Op Weg’-campagne. Die zit te ver verstopt en daarna volgen te veel schermen om tot de log-in te komen. Qua gebruikservaring geen pretje.”
Cijfer: 4
* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#193).
Over de auteur: Erwin Boogert is chef online bij Emerce.