Ahold Delhaize merkt dankzij prijsverhogingen nog maar weinig van de hoge inflatie. Zelfs dochter bol.com realiseerde het afgelopen kwartaal nog altijd een omzet van 1,2 miljard euro, een groei van 5,6 procent ten opzichte van vorig jaar. 59 procent van de omzet komt nu van partners.
De bruto online omzet (dus inclusief die van verkooppartners) is afgelopen kwartaal 11,5 procent gestegen naar 2,7 miljard euro, waarvan 6,1 miljard in Europa. Online boodschappen groeiden met 15,9 procent. Ook in de VS stegen de onlineverkopen, met 20,8 procent. De online activiteiten van de totale groep waren goed voor iets meer dan 2 miljard euro (pdf).
De groepsomzet steeg 9,1 procent naar 22,4 miljard euro. De Europese netto-omzet bedroeg 7,7 miljard, een stijging van 9,6 procent. De operationele winst kwam uit op 887 miljoen met een nettowinst van 589 miljoen euro. Het leeuwendeel van de omzet kwam in het derde kwartaal overigens uit de Verenigde Staten, met 14,7 miljard euro.
Ahold geeft wel toe dat de marges onder druk staan vanwege de hogere transportkosten.
Voor de komende vier jaar moet de nadruk komen te liggen op omnichannel formules, zo blijkt uit een presentatie voor aandeelhouders. Details over die strategie zijn nog niet gedeeld.