Het Chinese technologiebedrijf Baidu, vergelijkbaar met Google, rapporteerde een beter dan verwachte omzet in het tweede kwartaal dankzij de groei van de reclame.
De omzet bedroeg 34,1 miljard yuan (4,7 miljard dollar) versus 33,28 miljard yuan verwacht.
Binnen de kernactiviteiten van Baidu stegen de online marketinginkomsten in het tweede kwartaal met 15 procent tot 19,6 miljard yuan, maar de kosten liepen ook op.
De winst per andeel op niet-GAAP-basis bedroeg 22,55 yuan, tegenover 15,79 yuan in de periode van een jaar geleden.
Baidu heeft succes geboekt met een Chinees-talig ChatGPT-alternatief genaamd Ernie-bot, dat in maart werd gelanceerd. De razend populaire rivaliserende chatbot van OpenAI is niet gemakkelijk toegankelijk in het land.
Het bedrijf wil ook het bereik van AI uitbreiden naar de autosector. Deze maand kondigde het bedrijf een strategische overeenkomst aan met het staatsbedrijf Changan Automobile om autonoom rijmogelijkheden te ontwikkelen op basis van het AI-model achter Baidus Ernie-bot.
Baidu exploiteert ook zelfrijdende taxi’s onder het merk Apollo Go in China. In het tweede kwartaal ging het om 714.000 robotaxiritten maakte, een stijging van 660.000 teen opzichte van het eerste kwartaal.