AVG-boete Criteo: 40 miljoen euro

De Franse toezichthouder op de privacy legt Criteo een geldboete op van veertig miljoen euro. Het reclametechnologiebedrijf kon niet aantonen dat het toestemming had om profieldata te verwerken van een groep online gebruikers.
Toezichthouder CNIL publiceerde vanochtend zijn uitspraak. Dat is het resultaat van onderzoeken naar Criteo’s gedrag waarover burgerrechtenorganisaties Privacy International en None of Your Business (nyob) over klaagden.
De zaak draait erom, dat Criteo via de browser cookies op computers plaatst en uitleest. Met die informatie is het in staat om profielen van online gebruikers op te stellen. Die profielen helpt het bedrijf exploiteren door ze beschikbaar te maken via een online marktplaats. Adverteerders kunnen daar bieden op bereik. Het punt is, dat Criteo niet van iedereen kon aantonen dat het toestemming had om profiel data aan te leggen en te verwerken.
De Franse uitspraak wordt gedragen door alle gegevensbeschermingsautoriteiten in Europa.
Foto: Konstatin Tilberg (cc)

Lees hier het bericht