Amazon verandert in Europa zijn inkoopbeleid en koopt daarom niet meer in bij lokale distributeurs. De Amerikanen gaan direct zaken doen met de producenten.
Deze beleidswijziging treedt in werking per 15 januari 2024 en geldt voor heel Europa. Een uitgesproken reden geeft het concern niet. Het ligt echter voor de hand dat het een maatregel is om kosten te besparen of de verliezen te dempen.
Uit de meest recente kwartaalcijfers van Amazon kwam naar voren dat de internationale omzet afgelopen jaar met acht procent was gedaald tot 34 miljard dollar. ‘Internationaal’ is alles buiten de VS. Dat wordt voor een groot deel door Europa bepaald. In het vierde kwartaal van 2022 liepen de operationele verliezen in dezen regio met 37 procent op tot 2,2 miljard dollar. De omzet uit online retailactiviteiten, inclusief die in de VS, daalden ook: met twee procent tot 65 miljard dollar. CEO Andrew Jessy moet dat lek dichten.
Amazon zal extra werk moeten verrichten om inkoopovereenkomsten met producenten op te stellen. Maar helemaal onvoorbereid gaat het die gesprekken niet in. Als exploitant van een internationale marktplaats kent het de aankoopintenties, trends en transacties van de consument als geen ander. Bovendien kan het zijn inkoopkracht inzetten om gunstige marges te bedingen.
In het vierde kwartaal van 2022 boekte Amazon een omzet van 149 miljard dollar, een toename van negen procent.