Alibaba Group rolt zijn hitnummer op de Chinese markt Tmall uit naar Europa. Momenteel lopen de eerste praktische proeven in Spanje, maar uiteindelijk is heel Europa het doel.
Tmall is onderdeel van Taobao en op de thuismarkt goed voor een handelsvolume dat tegen de honderd miljard euro ligt. Het is een handelssite zoals zusterbedrijf AliExpress, maar met enkele verschillen.
Michael Evans, topman van Alibaba Group, zei eerder deze week op de Franse beurs Vivatech dat Tmall handel wil faciliteren in lokale merken op lokale markten. Net als op de thuismarkt heeft het meer een air van kwaliteit over zich dan AliExpress. Dat komt vooral voor hogere toetredingseisen. De initiële investering ligt hoger, evenals de voorwaarden rondom intellectueel eigendom en de kosten. Die laatste lopen al snel in de tienduizenden euro’s per jaar.
De lancering van de nieuwe marktplaats is of een koerswijziging of een rustige stap vooruit voor Alibaba Group. De groep richtte zich tot op heden vooral op Europa met zijn budgetmerk AliExpress. Daar zit sinds vorig jaar echter de klad in. De omzet en gebruikscijfers nemen af .
Het is niet duidelijk hoe de twee zich tot elkaar gaan verhouden in de toekomst.
Foto: Viva Technology 2023