Ahold Delhaize haalt steeds meer inkomsten uit advertentieverkoop op de supermarktwebsites van de groep. Dat vertelt CEO Frans Muller aan Reuters. ‘Wat we aan inkomsten genereren, herinvesteren we in ons bedrijf.’
De groep streeft naar een omzet van 1 miljard euro aan reclame-omzet in de komende twee jaar, Nu staat de teller al op 500 miljoen euro.
In navolging van Amazon proberen steeds meer retailers alternatieve inkomsten te genereren door reclame te verkopen aan deelnemers van marktplaatsen.
Uit de recent gepubliceerde kwartaalcijfers van moederbedrijf AholdDelhaize blijkt, dat bol.com vanaf nu op drie centrale verdienmodellen draait. Naast e-commerce en logistieke diensten is dat advertentieverkoop, oftewel het uitbaten van reclameposities in de winkel. Bol.com geeft sinds een paar jaar wat meer prominentie aan deze tak.
Volgens Frans Muller worden de inkomsten uit deze reclameactiviteiten gebruikt om de prijzen zo laag mogelijk te houden voor klanten van de verschillende supermarktketens van de groep.