Afstoten reclametak Talpa moet fusie bespoedigen

RTL Nederland en Talpa Network willen de advertentieverkoop van de Talpa-zenders afstoten aan krantenuitgever Mediahuis Nederland. Op deze manier hopen ze alsnog groen licht van kartelwaakhond ACM te krijgen voor de fusie.
Afgelopen dagen bevestigden Talpa en Mediahuis de plannen. Zij benadrukten dat de advertentieverkoper in handen van Mediahuis ‘volledig zelfstandig’ wordt, en dus zelf de verkoopstrategie en de tarieven voor de advertenties bepaalt.
RTL Nederland bezit de zenders RTL4, RTL5, RTL7, RTL8 en RTL Z, maar ook het advertentieverkoopbedrijf Ad Alliance en streamingdienst Videoland. Talpa Network van mediatycoon John de Mol bezit SBS6, Net5, Veronica en SBS9, een aantal radiostations en e-commercebedrijven en advertentieverkoper Media Solutions.
Samen zijn de beoogd fusiepartners goed voor zo’n 70 procent van de verkoop van tv-reclames in Nederland. De resterende 30 procent is voor de Stichting Etherreclame (STER) van de publieke omroep,
woordvoerder Murco Mijnlieff van de ACM zegt dat de verkoop nog geenn gelopen race inhoudt. De uitspraak dat de fusie rond lijkt, is een optimistische inschatting, waarschijnlijk als gevolg van het optimisme bij RTL en Talpa. ‘Maar het eindoordeel ligt bij ons. Wij vragen de marktpartijen nu wat zij van het voorstel vinden, en zullen vervolgens ons eigen oordeel vellen. Daarbij is van belang dat wij niet alleen problemen zagen bij de advertentiemarkt.’

Lees hier het bericht