Adverteren op streamingdiensten: wat zijn anno 2023 de mogelijkheden?

De tijd van volledig advertentievrije streamingdiensten is eind 2023 voorbij. Tenzij je bereid bent meer te betalen. Veel streamingdiensten bieden in het buitenland al de optie om een goedkoper abonnement te kiezen, waarbij je dus af en toe advertenties voor je kiezen krijgt. Nederland zal daar in 2023 ook aan moeten geloven.
Het gebruik van streamingdiensten neemt nog steeds toe. In de Verenigde Staten heeft streaming het grootste aandeel in de totale kijktijd, waarvan bijna acht procent van Netflix is. 
Nielsen data: kijktijd Verenigde Staten (Netflix, 2022)
Voor marketeers en adverteerders biedt dit relatief nieuwe sales-kanaal een hoop kansen. In tegenstelling tot traditionele reclame op tv kan je namelijk precies zelf bepalen voor welke film of serie je advertenties verschijnen. Doordat de kijkers van streamingdiensten met aandacht naar een serie of film kijken, hebben deze gebruikers een hoge betrokkenheid. Dat maakt een streamingdienst voor adverteerders erg interessant. Welke streamingdiensten bieden al een alternatief abonnement met reclame? Bij deze een overzicht.
Videoland – Basis
Videoland was het eerste Video On Demand platform in de wereld dat is begonnen met het aanbieden van abonnementen met advertentiemogelijkheden. Gebruikers hebben nu de keuze tussen drie verschillende abonnementen. Alle drie met hetzelfde aanbod, maar met keuze tussen wel of geen reclame en het aantal schermen. Voor abonnees die al een abonnement hadden vóór deze ontwikkeling is er niks veranderd, tenzij zij zelf ook kiezen voor de goedkopere variant met advertenties. Het nieuwe abonnement met advertenties maakt Videoland voor adverteerders al een tijdje interessant. Na Videoland volgen ook andere streamingdiensten.
Netflix – Basic with Ads
Netflix is één van die streamingdiensten. In april 2022 heeft Netflix aangekondigd dat zij gebruikers de mogelijkheid gaan bieden om gebruikers te laten kiezen voor een goedkoper plan, met advertenties. Begin november is deze nieuwe abonnementsvorm, Basic with Ads, gelanceerd in twaalf landen (Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Korea, Mexico, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). Netflix gelooft dat zij door Basic with Ads toe te voegen iedere Netflix fan een plan en bijpassende prijs kunnen bieden.
Net als bij Videoland verandert er niets voor gebruikers die al een Netflix abonnement hebben, tenzij zij er zelf voor kiezen om te switchen naar het goedkopere plan.
Basic with Ads heeft dezelfde features als het reguliere ‘Basic’ abonnement, maar zal pre- en mid-roll advertenties laten zien tegen een lagere prijs per maand. Per uur zal je niet meer dan 4 tot 5 minuten aan advertenties te zien krijgen. Om de ervaring van gebruikers te waarborgen zullen er bij nieuwe grote film releases alleen pre-roll advertenties worden getoond. Naarmate de film langer op Netflix aangeboden is en de ‘nieuwigheid’ er vanaf is, zullen ook hier mid-rolls worden getoond.
Voor adverteerders biedt Netflix de volgende punten:

Bereik
In de eerste launch zijn er brede targeting opties mogelijk, waaronder land en genre (actie, romantiek, drama etc.). Daarbij is er de mogelijkheid om je targets in te stellen op de top tien shows van dat moment. Netflix blijft Basic with Ads doorontwikkelen en zal in de toekomst ook demografische- en gedrags-targeting opties bieden om zo nog meer personalisatiemogelijkheden toe te voegen aan je advertenties.
Controle
Om controle te houden over de plek waar je advertenties worden getoond is er de mogelijkheid om specifieke shows uit te sluiten.
Verificatie
Door een samenwerking met DoubleVerify en Integral Ad Science zijn adverteerders verzekerd van valide verkeer op hun uitgeleverde impressies.

Met spotlengtes van vijftien en dertig seconden zijn er advertentiemogelijkheden in de vorm van pre- en mid-rolls. In de eerste launch zal je kunnen adverteren op basis van een fixed price model, dit zal in de toekomst mogelijk gaan veranderen. Om inzicht te krijgen in de cijfers van het adverteren in Netflix (in de VS) werken ze samen met Nielsen. Deze cijfers zullen ergens in 2023 beschikbaar worden.
Wanneer Basic with Ads naar andere landen, en eventueel Nederland, wordt uitgerold is niet bekend. De verwachting is dat er in de loop van 2023 meer landen zullen volgen.
Disney+ Basic
Naast Videoland in Nederland en Netflix wereldwijd heeft ook Disney+ eerder dit jaar aangegeven dat zij een abonnement met advertenties gaan uitrollen. In de VS werd ‘Disney+ Basic’ op 8 december 2022 gelanceerd. Disney verwacht dat dit abonnement ergens in 2023 verder internationaal beschikbaar gaat komen.
Bob Iger is teruggekeerd als CEO met als taak om Disney+ weer winstgevend te maken. Daarom wordt, anders dan bij Videoland en Netflix, Disney+ Basic niet goedkoper, maar wordt het ‘standaard’ abonnement (Disney+ Premium), die nu beschikbaar is, duurder. Het standaard abonnement is in de VS nu $7,99 en gaat naar $10,99. Het abonnement met advertenties gaat $7,99 kosten.
Hoe de uitrol van Disney+ Basic er precies gaat uitzien is nog niet bekend. Echter liet Bob Chapek, voormalig CEO van Disney, weten dat ze maximaal vier minuten aan advertenties per uur willen tonen en geen ads laten zien op kinderprogrammering. Ook is het waarschijnlijk dat advertenties met gevoelige onderwerpen, net als bij Netflix, worden afgekeurd.
Door het hoge engagement op streamingdiensten en de mogelijkheid om op genre te kunnen targeten maakt het adverteren op deze platformen voor adverteerders mogelijk om de doelgroep gericht te kunnen bereiken. In Nederland is het adverteren in Videoland al mogelijk, wanneer dit voor Netflix en Disney+ beschikbaar komt is nog niet bekend. De verwachting is dat dit voor beide streamingdiensten ergens in 2023 zal lanceren.
Over de auteur: Amber Padding is Brand & Media consultant bij Pink Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Lees hier het bericht