Adobe kon na Microsoft en andere techreuzen moeilijk achterblijven. Op zijn jaarlijkse Adobe Summit in Las Vegas heeft het Amerikaanse bedrijf dinsdag zijn eigen generatieve AI-dienst Firefly gelanceerd.
Firefly kan worden ingezet voor onder andere het genereren van afbeeldingen en teksteffecten en brengt nog meer precisie, kracht, snelheid en gemak naar Creative Cloud, Document Cloud, Experience Cloud en Adobe Express workflows, zo belooft het bedrijf.
Adobe heeft meer dan tien jaar ervaring met AI-innovatie en vertrouwde tot voor kort op zijn eigen technologie Sensei die in de meeste creatieve software van het bedrijf is verwerkt.
Met Firefly zal iedereen die content creëert – ongeacht ervaring of talent – op zijn eigen manier content kunnen genereren, van afbeeldingen en audio tot illustraties, video’s en 3D.
Firefly bestaat uit meerdere modellen, afgestemd op klanten met een breed scala aan vaardigheden en technische achtergronden. Het eerste model van Adobe, getraind op Adobe Stock beelden, richt zich op afbeeldingen en teksteffecten.
Adobe lanceert ook een bètaprogramma voor Firefly waarmee verrassende teksteffecten kunnen worden gegenereerd. Adobe gelooft dat de volledige kracht van technologie niet kan worden gerealiseerd zonder grote verbeeldingskracht. Via het bètaprogramma zal het bedrijf samen met de creatieve gemeenschap en klanten de technologie verder ontwikkelen en integreren in de workflows van zijn applicaties. De eerste Creative Cloud-toepassingen die zullen profiteren van Firefly-integratie zijn Adobe Express, Adobe Photoshop en Adobe Illustrator.
Ook in de Adobe Experience Cloud, software voor marketeers, wordt de technologie toegepast. In Adobe Experience Cloud kunnen klanten naadloos schakelen tussen Sensei GenAI-diensten en bestaande functies, binnen hun workflows.
Met Firefly kunnen marketeers van alle vaardigheids- en ervaringsniveaus snel en eenvoudig onbeperkte variaties van content produceren en wijzigingen aanbrengen. In de toekomst zullen marketeers Firefly ook kunnen trainen op het eigen materiaal van het merk en zo content genereren in de stijl en designtaal van het merk.
In Adobe Experience Manager (AEM) Assets – een digital asset management systeem dat bedrijven gebruiken om hun bibliotheek van afbeeldingen, video’s en andere content te beheren – kunnen merken Firefly gebruiken om de ontwikkeling van content te versnellen. Adobe Express met Adobe Firefly wordt direct geïntegreerd in AEM Assets en stelt teams in staat om direct beeldcomponenten zoals kleuren, objecten en landschappen te wijzigen, terwijl automatisch variaties worden gegenereerd voor kanalen zoals web, mobiel en e-mail.