Adidas en Nike brengen ‘virtuele kleding’ uit

‘Virtuele kleding voor nieuwe realiteiten’, schermt Adidas op zijn site bij de aankondiging van zijn nieuwe kledinglijn. Deze bestaat enkel voor identiteiten en karakters in virtuele werelden. Concurrent Nike opende net een designstudio waar fans hun eigen virtuele kleding kunnen maken en verhandelen.
Zestien stuks kleding, obscuur gevormde kleurrijke jassen, liggen sinds kort in de schappen bij onder meer Opensea met daarop het logo van Adidas. Het sportmerk neemt Web3- of metaverse-ontwikkelingen serieus en staat vooraan om zijn merk te pushen richting de early adoptors in tech. Zij kunnen de jassen na aanschaf aantrekken bij de digitale karakters die zijn beheren, eigen avatars of volledig fictieve personages.
Hoe virtueel de kledingstukken ook zijn, ze kosten echt eurogeld: vanaf pakweg tachtig euro per jas.
Wat de prijzen bij Nike zijn, is nog niet bekend. Dat merk brengt vandaag zijn designstudio voor virtuele kleding online. Althans, het is mogelijk om een account aan te maken op .SWOOSH. Anders dan bij de concurrent liggen er bij Nike nog geen kleren in de schappen. De Amerikanen nodigen eerst een diverse groep creatieve geesten uit om met Nike-input nieuwe virtuele producten te maken. Het gaat om leden uit de VS en enkele EU-landen.
Ook het eigendom van de virtuele Nike-kleding wordt vastgelegd in een blockchain en kan worden gebruikt om avatars in een metaverse mee te versieren. Hoe klein het bereik daar ook is, het geeft de merken een air van exclusiviteit en vooruitstrevendheid door daar aanwezig te zijn.
Een ander groot fashionmerk, L’Oréal Group, maakte eerder deze week bekend een samenwerking bekend met Ready Player Me. Dat is een soort knooppunt van sociale web- en appplatformen. Het stelt Maybelline New York en L’Oréal Professionnel in staat om make-up en haarstijlen beschikbaar te maken voor avatars op de vierduizend aangesloten platformen.

Lees hier het bericht