De komst van achteraf betalen heeft het koopgedrag van consumenten flink veranderd. Ruim één vijfde van de Nederlandse consumenten doet vaker onnodige aankopen, zo blijkt uit onderzoek van betaalplatform Lightspeed.
Wat opvalt is dat vooral de jongere generatie hier vatbaar voor is. Een ruime meerderheid (59 procent) is namelijk tussen de 18 en 34 jaar oud. Dit in tegenstelling tot de iets oudere generatie van 35 tot en met 54 jaar.
Voor twintig procent van de ondervraagde consumenten is de optie achteraf of in termijnen betalen dermate belangrijk dat zij alleen nog winkelen bij (web)winkels waar dit mogelijk is. Dit is niet geheel zonder risico: hetzelfde aantal consumenten (20 procent) stelt het betalen van de rekening hierdoor zo lang mogelijk uit of doet vaker aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen (12%).
De voordelen van achteraf betalen, zoals je bestelling ontvangen en bekijken, eenvoudig retourneren als het niet bevalt en binnen een bepaalde periode betalen voor wat je houdt, wegen niet voor alle consumenten zwaarder dan de risico’s.