Het aantal betalende abonnees van de streamingdiensten van RTL, waaronder Videoland, blijft maar groeien naar inmiddels 4,8 miljoen, zo blijkt uit de vanochtend gepubliceerde halfjaarcijfers. Toch blijft de omzet van 195 miljoen euro over negen maanden zeer bescheiden. Bovendien wordt er nog steeds verlies gedraaid van 250 miljoen euro.
De groepsomzet van RTL Group (inclusief de Duitse en Franse markt) steeg in de eerste zes maanden met 12 procent tot iets meer dan 5 miljard euro. Voor het derde kwartaal betrof het 1.730 miljoen.
Dochter Fremantle (producent programma’s) zag zijn inkomsten toenemen met 27,8 procent, maar ook RTL Nederland presteerde goed.
De advertentie-inkomsten van RTL Group bedroegen in de eerste negen maanden 2,517 miljoen euro. De verkoop van tv reclame daalde licht.
De online reclame-omzet steeg in een jaar van 232 naar 259 miljoen euro. Opgeteld met de 195 miljoen streamingomzet komen de digitale revenuen op 454 miljoen euro, oftewel 9,1 procent van de vijf miljard concernomzet.
Bij Fremantle Nederland worden wijzigingen doorgevoerd. Georgette Schlick promoveert tot CEO van de nieuw geformeerde Northern Europe Group. Zij wordt hiermee eindverantwoordelijk voor alle bedrijven van Fremantle in Nederland, België, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen en Polen.
Verder wordt Chief Commercial & Legal Officer Manon van der Hoek naast haar huidige taken eindverantwoordelijk voor de scripted labels van Fremantle in Nederland en België. Dit is een overkoepelende rol, de scripted labels blijven de huidige dagelijkse leidinggevenden houden.
Over de voorgenomen fusie tussen Talpa Network en RTL Nederland is nog geen nieuws: De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde autoriteiten. Een besluit wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2022.
De omzetverwachting van RTL voor het hele jaar voor 2022 wordt herzien naar ongeveer 7,2 miljard euro. De bruto winst zal naar verwachting boven 1 miljard euro uitkomen.