Dalende advertentieverkopen bij zowel Google als YouTube zorgen voor uitstappende beleggers. De kwartaalcijfers vallen tegen, wat een daling van de koers oplevert van vier procent nabeurs.
Bij Google Cloud daarentegen, de kleine concurrent van Microsoft Azure en Amazon AWS, zag de verkoopcijfers daarentegen met een derde oplopen tot 7,3 miljard dollar.
Zojuist rapporteerde Google zijn resultaten over het vierde kwartaal van 2022 (PDF).
Veruit het meeste geld verdient Google met het verkopen van reclameruimte op zijn eigen sites en die van anderen. En juist dat onderdeel staat onder druk. De verkopen daalden van 61 naar 59 miljard dollar in het kwartaal dat juist altijd geldt als het sterkste.
Bij Search gingen de cijfers van 43,3 miljard naar 42,6 miljard. Zelfs bij YouTube was een neerwaartse beweging: van 8,6 naar 7,9 miljard dollar.
Een verklaring voor de krimp zal CEO Sundar Pichai zodadelijk geven tijdens de telefonische toelichting aan financieel analisten. In het persbericht bij de aankondiging van de cijfers hijst hij enkel de vlag en zet een lampje op Cloud, YouTube-abonnementen en de Pixel-smartphones.
In een jaar tijd groeide het personeelsbestand van 156.000 naar 190.000 man. Recentelijk kondigde Pichai aan dat er twaalfduizend man uit moet om het kostenpeil weer in balans te brengen.