Sinds 1 januari 2022 zijn er 58 procent meer elektrische bestelbussen (en hybride) op kenteken gezet dan in 2021 volgens het CBS. In totaal zijn er in Nederland in 2022, 990.605 bestelbussen geregistreerd. Dit is een groei van 3,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.
58 procent groei in het aantal elektrische bestelbussen klinkt veel, maar in verhouding tot het totaal geregistreerde bestelbussen valt dit toch in het niet. Er zijn in Nederland in totaal 9.900 elektrische bestelbussen geregistreerd (slechts 1,4% van het totale wagenpark).
De meest verkochte elektrische bestelbus is van het merk Nissan (22,2%), waar zij gevolgd worden door Renault (18,3%), zo blijkt uit cijfers van het RDW. In 2022 zijn de meest verkochte elektrische bestelbussen van het merk Opel. Zij verkochten tot dusver 628 elektrische bestelbussen. Achtervolgd door Peugeot met 511 verkochte e-Partners, e-Experts en E-boxers in 2022. RouteLogic heeft onder 1347 bedrijven onderzoek gedaan naar de overwegingen bij het aanschaffen van een elektrische bestelbus.
Volgens het onderzoek van RouteLogic blijkt namelijk dat niet elke ondernemer staat te springen om de stap te maken naar elektrische bestelbussen. In een enquête, uitgezet onder 1347 bedrijven die zelf hun bestellingen bezorgen, geven zij hier een aantal redenen voor. Bijvoorbeeld de hoge aanschafprijs, beperkte actieradius en de huidige laadinfrastructuur.